تبلیغات
کنترل کیفیت ، بازرسی جوش ، HSE - کنترل کیفیت چیست ؟
 
کنترل کیفیت ، بازرسی جوش ، HSE
دوشنبه 5 مرداد 1394 :: نویسنده : مجتبی حاجی پور
در مهندسی و تولید صنعتی، بخش کنترل کیفیت و مهندسی کیفیت به بخشی گفته میشود که به درست کردن روشهایی مشغول است تا کارخانه بتواند بهوسیله آن روشها از مرغوبیت و مشتریپسند بودن کالاهای تولیدی خود مطمئن گردد. این روشها و سیستمها معمولاً با همکاری با دیگر رشته های مهندسی و بازرگانی طراحی میشوند. 

کنترل کیفیت یکی از مباحث مهندسی صنایع و سیستم هاست. کنترل کیفیت علاوه بر دسترس پذیر کردن کیفیت،بهره وری فعالیت سازمان را نیز افزایش می دهد.در این راستا بسته به نوع عوامل موثردر کیفیت و وسعت حوزه ی بررسی ،کنترل کیفیت آماری،تضمین کیفیت و کنترل کیفیت فراگیر مطرح شده اند.هر یک از کنترل های اشاره شده به مقدمات و ابزاری نیاز دارند که طراحی و پیاده سازی آنها در مهندسی صنایع وسیستم ها مورد مطالعه قرار می گیرند.کنترل کیفیت واحدی است که در زمینه ی اداره ی استانداردهای تعیین شده از سوی سازمان وهمه ی موادی که توسط سازمان مصرف و تولید می شوند مسئول است و بازرسی یک قسمت مهم از این جریان است.

کیفیت چیست؟

واژه ((كیفیت)) خود منشا سردرگمی های زیادی است، زیرا در صحبت های روزمره معمولاً دلالت بر ((برتری)) دارد,در این صورت واژه كیفیت دارای نوعی ارزش ذهنی می شود كه تشریح آن به آسانی ممكن نیست، امّا اكثریت مردم باور دارند كه آن را می فهمند و توان تشخیص آن را دارند. در حال حاضر كیفیت در صنعت تولید و به طور فزاینده در حوزه های دیگر بار مفهومی دقیق تری دارد كه به معنی شناسایی ویژگی های یك فرآورده یا نوعی خدمت، به گونه ای كه خواسته های مشتری را در سطح قابل قبولی برآورده تعبیر می شود. در این صورت كیفیت نوعی ارزش عینی دارد كه قابل اندازه گیری و سنجش است.سطح این ارزش، تصریحاً یا تلویحاً، بر اساس توافق بین مشتری و عرضه كنندگان مشخص می گردد. مفهوم عینی كیفیت همین است كه در سراسر این مقاله دنبال می شود. كیفیت به عنوان مجموع خواست های مقبول مشتری دو خصوصیت اصلی دارد:
انتظار مشتری، یعنی این كه محصول تولیدی باید خواست هایش را برآورد كاستی های موجود در محصول یعنی این كه در برآوردن هدف موردنظر با شكست روبرو می شود یا این كه نارضایتی به دنبال دارد.
صنایع تولیدی به منظور برآوردن رضایت مشتری باید از طریق فرآورده های تولیدی در دو جهت اقدام كنند از دیدگاه بیرونی، در نظر داشتن خواست های مشتریان فراورده ها؛از دیدگاه درونی، در نظر گرفتن پیامدهای تنوع انسانی و ابزاری به منظور هر چه كمتر كردن تعداد فرآورده های ناقص. 
این مفاهیم كلی برای فراورده های اطلاعاتی نیز همچون سایر فراورده های بشری كاربرد دارد.







نوع مطلب : کنترل کیفیت، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :