تبلیغات
کنترل کیفیت ، بازرسی جوش ، HSE - شش سیگما چیست ؟؟؟ قسمت دوم و پایانی
 
کنترل کیفیت ، بازرسی جوش ، HSE

یكی از ابزارهای اجرای شش سیگما چرخهDMAIC می باشد.چرخهDMAIC متدولوژی نتیجه گرایی می باشد كه پروژه های شش سیگما بر مبنای آن انجام می گیرد بعبارتی ساده تر چرخهDMAIC روش سیستماتیك و منظمی است برای حل مسائل و پیشبرد این دست از پروژه ها. DMAIC مخفف كلماتDEFINE(تعریف)،MEASURE(اندازه گیری)،ANALYZE( تحلیل)، IMPROVE ( بهبود )،CONTROL (كنترل)، می باشد چرخهDMAIC یك رویكرد ساخت یافته ،منسجم و همه جانبه برای بهبود فرایند است و شامل 5 فاز ذكر شده ذیل می باشد كه هر فاز بطور منطقی همانطور كه به فاز بعدی مرتبط است به فاز قبلی نیز مربوط می باشد . دلیل دنبال كردن چنین متدولوژی منسجمی رسیدن به هدف متعالی شش سیگما با  4/3  واحد فراوانی در میلیون می باشد.






یكی دیگر از ابزارهای اجرایی شش سیگما چرخهDMADVمی باشد كه در جهت توسعه فرایند یا ساخت محصول جدید بكار برده می شود و همچنین این چرخه در مواقعی كه یك فرایند نیاز بیشتری به افزایش بهبود دارد،نیز بكار برده می شود .چرخهDMADVعبارتند از :تعریف ،اندازه گیری،پردازش،طراحی و بازبینی.

ساختار شش سیگما

اگر چه بسیاری از افراد سازمان به نوعی با این موضوع مواجه خواهند گردید اما پروژه های شش سیگما از افراد انتخابی استفاده می كند. بسط افراد درگیر در برنامه های بهبود الزاما نتایج مثبتی را به همراه نخواهد داشت.نتایج استقرار شش سیگما در سازمانها شش گروه از افراد را برای درك،آموزش و استقرار و نتیجه گیری پیشنهاد می كند،این شش گروه عبارتند از :

ا- مدیران ارشد: مدیر یا مدیران ارشدی كه نیروی رویكرد به شش سیگما را در سازمان جاری می كنند و نسبت به اجرای آن متعهد و پاسخگو هستند.

2- قهرمانان : افرادی كه وظیفه تهییج ومعرفی فلسفی و فرهنگی شش سیگما را برعهده دارند و راهبران فكری و روحی ایجاد و بسط این روش شناسی هستند.

3 – مدیران كمربند مشكی ها: افرادی كه پروژه ها ی جامع شش سیگما را مدیریت و هدایت می كنند.بالاترین سطح تخصص فنی و سازمانی می باشند و كمربند مشكی ها را تربیت می كنند.

4- كمربند مشكی ها : افرادی كه مدیریت اجرای پروژه های شش سیگما را بر عهده داشته و برنامه های آموزش،معرفی رویكرد و ابزارهای آن را تدوین و اجرا می كنند.

5- كمربند سبزها: افرادی كه هدایت اجزاء پروژه های شش سیگما و استفاده از ابزارهای اصلی بهبود به عهده آنهاست.

6- پرسنل: افرادی كه برنامه های مشخص تعریف شده بهبود را بصورت عملیاتی اجراء می كنند.

مزایای استفاده از شش سیگما

1-  بهبود رضایت مشتری. حصول اطمینان از اینكه محصولات و خدمات تولیدی ،خواسته های مشتری را بر آورده می سازد.

2-  بهبود كیفیت و كارایی محصولات و كاهش هزینه ها. كاهش ضایعات ،معایب و نوسانات فرایند و صرفه جویی های مالی.

3-   حفظ زیر ساخت ها.تعریف نقشه ها وظایف و مسولیتها

4-   ایجاد وجوه مشترك به زبان ابزار و نرم افزار ها،متدولوژی

5-  شش سیگما هزینه ها را 50 درصد یا بیشتر به واسطه یك خود سرمایه گذاری جهت رسیدن به بهبود كاهش می دهد.

6-   شش سیگما رشته بیهودگی را كاهش می دهد (تفكر ناب).

7-   شش سیگما تحویل و اجرای كیفیت را بهبود می دهد.

8-   شش سیگما فرایندهای بحرانی را كه نیازهای مشتری در آن مسیر قرار دارد را نشان می دهد.

9-   شش سیگما 65 درصد محصولات و فرایندها را پرورش می دهد.

10- شش سیگما 65 درصد سرعت بهسازی را به كمك منابع داخلی تسریع می كند.

11- شناسایی نقاط ضعف تیمی وافزایش روحیه كار تیمی




فاز

فعالیت

ابزاركیفیت مورد استفاده

نتیجه

فاز یك(تعریف)

شناسایی پروژه،مالك پروژه- تعیین نیاز مشتری- تعریف مساله،اهداف و منابع پروژه- تعریف ذینفعان-ترسیم نقشه فرایند

منشور پروژه-تحلیل ذینفعان-نقشه كلی فرایند-صدای مشتری- نمودار وابستگی

شناسایی اهمیت پروژه-حامیان ،مشاوران و رهبران- نوع فرایند ومیزان بازده فرایند

فاز دو(اندازه گیری)

تعیین ورودی و خروجی پروژه-انجام تعریف عملیاتی متغیرها-برقراری استانداردهای عملكردو تدوین طرح نمونه برداری و جمع آوری داده ها

برنامه و فرمهای جمع آوری داده ها-نمودارهای كنترل،فراوانی،پارتو-ماتریس اولویت بندی –قابلیت فرایند

شناسایی مشكلات فرایند،شنماسایی الگوی داده هاو قابلیت فعلی فرایند

فاز سه(تحلیل)

الگوبرداری فرایند-برقراری روابط علی با استفاده از داده ها-تحلیل نقشه فرایندتعیین علل ریشه ای مشكلات

نمودارهای وابستگی ،علت و معلول،كنترل،جریان و فراوانی ،پارتووبارش افكار

شناسایی علل بالقوه،سرمایه گذاری بر روی علل وچگونگی تغییر داده ها

فاز چهار(بهبود)

توسعه راه حلها- ارزیابی ریسك و موفقیت راه حلها-صحه گذاری راه حلها-اجرای راه حلها و تعیین اثربخشی آنها

طرح آزمایشات- آزمون فرض- تحلیل ذینفعان- جلسات بارش افكار- اجماع

شناسایی راه حلها – معیارهای انتخاب و امتیاز دهی راه حلهاوپیاده سازی

فاز پنج(كنترل)

تعیین كنترلهاو اندازه گیری های مورد نیاز- اجرای كنترلها-نمایان ساختن منافع حاصل از اجرا- ختم پروژه و انتقال اطلاعات نتایج آن

كنترل آماری فرایند- نمودارهای كنترل-برنامه اجرایی خارج از حدود كنترل وتغییرات در طراحی بمنظور حذف نقایص

چگونگی استاندارد سازی روشهای جدید- نحوه نظارت بر فرایند هاو نحوه بهبود فرایندها

 

توجه : همانگونه که در قسمت اول خدمت دوستان گرامی گفته شد بزودی در مورد 5S و اثرات مثبت اجرای صحیح این دو پارامتر بر روی HSE و نزخ بهره وری توضیحاتی طی روزهای آینده ارائه می گردد. 




نوع مطلب : ایمنی،بهداشت،محیط زیست ( HSE )، کنترل کیفیت، 
برچسب ها : شش سیگما six sigma، HSE، 5S،
لینک های مرتبط :
سه شنبه 17 مرداد 1396 11:24 ق.ظ
all the time i used to read smaller articles which also clear their
motive, and that is also happening with this piece of writing which I am reading at this place.
یکشنبه 8 مرداد 1396 09:19 ق.ظ
Unquestionably consider that that you said. Your favorite justification appeared to be on the web the
easiest factor to take into account of. I say to you, I definitely get annoyed while people think about worries that they just
don't recognise about. You managed to hit the nail upon the
top and also outlined out the entire thing without having side-effects ,
people could take a signal. Will probably be back to get more.
Thank you
پنجشنبه 8 بهمن 1394 04:53 ق.ظ
سلام
لطفا این متنو تا اخر بخونین
از وبلاگتون دیدن کردم مطالب خوبی توشه
ما یه شبکه اجتماعی داریم به نام فیس پلاک میخوایم توش فعالیت مفید کنیم و با بقیه شبکه ها متفاوت باشیم
ازتون دعوت میکنیم که مارو توی این راهمون همراهی کنین و توی سایتمون عضو و فعال باشید
منتظر حضورتون هستیم
www.facepelak.ir
با تشکر
شبکه اجتماعی فیس پلاک
دوشنبه 26 مرداد 1394 05:06 ب.ظ
مفید و آموزنده بود
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :